Jdi na obsah Jdi na menu
 


Abychom běhali efektivně a dosáhli co nejlepších výsledků je dobré hlídat si tepovou frekvenci.

25. 11. 2007

Tepová frekvence jako přímý ukazatel efektivity práce srdečního svalu a cévního systému závisí na celé řadě faktorů, z nichž nejdůležitější je trénovanost a věk.

Zjednodušeně můžeme říci, že při zvýšení intenzity a rychlosti běhu tepová frekvence vzrůstá. U trénovaného běžce roste tepová frekvence při běhu většinou mnohem plynuleji, bez výrazných výkyvů a velmi rychle se zase uklidní. U lidí netrénovaných zase velmi rychle stoupne a pomalu klesá.

Proto abychom zjistili jaká frekvence je pro nás optimální musíme znát svou klidovou frekvenci.

Obrazek

  

 Klidová tepová frekvence

Hodnoty klidové tepové frekvence se u netrénovaného člověka zpravidla pohybují mezi 70-80 tepy za minutu, u žen je průměrná hodnota přibližně o 6 tepů/min vyšší. V důsledku pravidelného tréninku se optimalizuje výkonnost srdečně cévního systému a hodnota klidové tepové frekvence se snižuje někdy až na 40-50 tepů/min.

Výzkumy prokazují, že lidé s nižší klidovou frekvencí se dožívají vyššího věku. Nejmarkantnějšího poklesu klidové tepové frekvence dosahují začátečníci. Klidová tepová frekvence začínajícího běžce klesá až o 1 tep týdně po dobu přibližně 12 týdnů.

Klidová tepová frekvence se měří po probuzení ráno ještě vleže, dříve, než se začneme jakkoliv pohybovat. Kromě hodnocení rozvoje vytrvalostní výkonnosti poukazuje ranní klidová tepová frekvence i na aktuální stav našeho organismu.

Dále  nás zajímá maximální tepová frekvence.

Tu vypočítáme velmi jednoduše: 220- věk

to znamená např. u  30 letého člověka že jeho maximální tep. frekvence je 190 tepů/minutu.

Optimální tepová frekvence

je frekvence, která je pro nás při aerobním sportu nejvýhodnější.

Op. tep. frekvence = 60-70% z max. frekvence

např. u 30letého člověka je to okolo 120 tepů/min.

  

!!!Důležité upozornění: Pokud trpíte nějakou nemocí je potřeba konzultovat sportovní aktivity s lékařem nebo fyzioterapeutem!!!

Pokud trpíte nějakou kardiovaskulární poruchou vaše tepová frekvence by neměla stoupnout o víc než 30 tepů nad klidovou hodnotu.

 

Obrazek